تنبک یک ساز کوبهای اصیل ایرانی است. این ساز به همراه طبلای هند یکی از کاملترین سازهای کوبه ای در جهان از نظر تنوع تکنیک و صداست. تنبک از یک بدنه چوبی یک تکه، دو تکه یا ترکهای تشکیل شده است که روی دهانه آن پوست کشیده شده است. طرف دیگر این ساز هم باز است. این ساز را روی پا میگذارند و با انگشتان دو دست مینوازند.
نقش و صدای تنبک
در گذشته این ساز دو صدای اصلی تم و بک داشت که به ترتیب مربوط به وسط و کنارههای این ساز میشد. امروزه اما تنوع صداهای این ساز بسیار گسترده شده و حتی صداهای افکتیو نیز از آن شنیده میشود. در همنوازی با دیگر سازها وظیفه اصلی تمبک حفظ ریتم و ثابت نگه داشتن سرعت یا تغییر دادن این دو مقوله است. در کل صدای این ساز شیرین و پخته است و برخلاف بسیاری از سازهای کوبهای دیگر عمق خوبی نیز دارد.
آموزش تنبک
یادگیری تنبک برابر است با یادگیری انواع ریتمهای پیچیده که میتواند بسیار لذت بخش باشد. ریتم اولین اصل موسیقی است. بنابراین کسی که نوازنده یک ساز کوبهای کاملی مانند تنبک است به معنای واقعی کلمه یک موزیسین است. یادگیری این ساز مستلزم علاقه و تمرین و شامل شش مرحله زیر است:
سطح اول: آشنایی با ساز، نحوه به دست گرفتن آن و اجرای ضربات ابتدایی به صورت اصولی.
سطح دوم: آشنایی با تئوری موسیقی، اجرای میزانهای ساده و نوشتن ریتمها به هنگام شنیدن آنها.
سطح سوم: تقویت نوشتن ریتم، اجرای میزانهای ترکیبی، شروع همراهی با قطعات موسیقی و تمرینهای سرعت.
سطح چهارم: آشنایی و اجرای میزانهای لنگ و همراهی با قطعات متناسب.
سطح پنجم: اجرای اتودهای پیشرفته، نوشتن ریتمهای پیچیده و تجزیه و تحلیل ریتمها با شنیدن ریتمهای مختلف.
سطح ششم: اجرای بداهه نوازی و ساختن قطعه.
در نظر داشته باشید که آموزش موسیقی هیچ گاه تمام نمیشود درست مانند دانشمندی که همواره در حال مطالعه است. با این حال در پایان این شش مرحله میتوانید نام خود را نوازنده تنبک بگذارید.
سطح اول
طرز نشستن و گرفتن ساز
هنرجوی تنبک باید تنبک را طوری روی پا قرار دهد که بیشترین تسلط را روی ساز داشته باشد.
اجرای درست ضربهها
در این مرحله هنرجو با اجرای درست ضربات مختلف تنبک بهترین صدا را از تنبک ایجاد میکند این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است چون با ضربات اشتباه آسیبهای جبران ناپذیری به دست و گردن نوازنده وارد میشود که یک معلم خوب با جدیت این مرحله را به خوبی آموزش میدهد.
بهبود کیفیت ضربهها
بعد از یادگیری این موارد هنرجو با تمریناتی ضربههای مختلف را بهبود میبخشد و کیفیت صدای خروجی تنبک افزایش مییابد.
سطح دوم
تئوری
هنرجوی تنبک در اینجا با نت موسیقی و کششهای مختلف آشنا میشود.
میزانهای ساده
وقت آن است ضربهها هدفمند شوند, در این مرحله وارد مبحث ریتم شده و هنرجو باید بتواند انواع ریتمهای ساده را اجرا کند.
دیکته
هنرجوی تنبک باید بتواند با شنیدن ریتم، آن را بنویسد. این کار به تربیت شنوایی هنرجو کمک بسیاری میکند.
سطح سوم
میزان ترکیبی
هنرجو در اینجا انواع میزانهای ترکیبی را یاد میگیرد.
دیکته
عمل دیکته و نوشتن نتها در این مرحله برای میزانهای ترکیبی نیز تکرار میشود.
همراهی با قطعات موسیقی
با یادگیری میزانهای ساده و ترکیبی هنرجوی تنبک میتواند با قطعاتی در این ریتمها همراهی کند.
اتودهای سرعت
وقت آن است که از هنرجو به یک نوازنده تبدیل شوید!
با اتودهایی که معلم تنبک به شما ارائه میدهد سرعت شما افزایش مییابد و به راحتی با قطعات پیشرفتهتر همنوازی خواهید کرد.
سطح چهارم
میزانهای لنگ
بعد از فراگیری میزانهای ساده و ترکیبی، میزان لنگ به هنرجو آموزش داده میشود.
همراهی با قطعات لنگ
در این مرحله هنرجو میتواند با قطعات موسیقی ایرانی که در میزانهای لنگ ساخته شده آمد همنوازی کند.
سطح پنجم
دیکته
در این مرحله دیکته فیگورهای پیچیده در میزانهای ساده، ترکیبی و لنگ انجام میگیرد.
اتود پیشرفته
در این مرحله اتودهای در سطح پیشرفته در میزانهای ساده، ترکیبی و لنگ ارائه میشود که به بهبود سطح نوازنده کمک میکند.
تجزیه و تحلیل ریتم
نوازنده تنبک با شنیدن ریتمهای مختلف توانایی تجزیه و تحلیل فیگورها را پیدا میکند، معلم تنبک در این راه کمک شایانی به هنرجو میکند.
سطح ششم
اجرای بداهه نوازی و ساختن قطعه
در آخرین مرحله از تنبک نوازی نوازنده باید بتواند قطعه بسازد و در میزانهای مختلف بداهه نوازی کند، همچنین با قطعات مختلف همنوازی کند.
و همچنین بدانید
آشنایی با استادان و قطعات تنبک
خوشبختانه از اساتید تنبک آثار فراوانی چه به صورت همنوازی و چه به صورت تکنوازی منتشر شده است. از اساتید برجسته این ساز از گذشته تا امروز میتوان استادان حسین تهرانی، بهمن رجبی، امیرناصر افتتاح، محمد اسماعیلی، ناصر فرهنگفر، مرتضی اعیان، پژمان حدادی، نوید افقه و پدارم خاورزمینی را نام برد.
قطعات گفت و گوی چپ و راست از بهمن رجبی، آلبومهای شاعر تنبک از ناصر فرهنگفر، ضربی خوانیهای حسین تهرانی و معبد پیکرههای چوبی از نوید افقه میتوانند شما را با عمق هنر تنبک نوازی آشنا کنند.
تاریخچه تنبک
قدمت تنبک به دوره ساسانیان میرسد. فارابی موسیقیدان قرن سوم و چهارم هجری زادگاه تنبک را مناطق غربی ایران میداند. در حدود صد سال اخیر این ساز پیشرفتهای فراوانی کرده و امروزه حتی در دنیا هم یک ساز شناخته شده است. این پیشرفتها مدیون زحمات اساتید تنبک و موسیقی دانانی مانند حسین تهرانی، بهمن رجبی و حسین دهلوی است.
فرم درخواست مشاوره رایگان
آنلاین
تعداد جلسات: 4 جلسه ماهانه
نحوه پرداخت: اشتراک ماهیانه
مدرس: سینا قدمخیر
نحوه دسترسی به دوره: کلاس از طریق وب بصورت زنده با مدرس.
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.